Information om HOFORs projekt anno 2022

På denne side vil vi offentliggøre relevant information om HOFORs projekt efterhånden som vi modtager det, så alle kan holde sig informeret. Vi sætter nyeste information øverst.

25. februar 2023 På foreningens generalforsamling i november 2022 blev bestyrelsen pålagt at undersøge om foreningens bestyrelsesansvarsforsikring kunne bruges i forbindelse med det arbejde, som bestyrelsen lod udføre på pladsen. Vi sendte en henvendelse til Parcelhusejernes Landsforening som kan ses her og svaret som kom tilbage kan ses her.

21. januar 2023 Efter generalforsamlingen har vi modtaget en liste af ofte stillede spørgsmål i forbindelse med fælles finansiering fra Arbejdernes Landsbank. Vi viderebringer spørgsmålene og svarene her. Det er ikke udtryk for at der er noget der er besluttet eller at vi er gået videre med noget; vi viderebringer blot informationen som den er blevet formidlet til os i vores bestræbelser for at have maksimal åbenhed i forhold til hvad der foregår. Som der står skrevet: hvis dette giver anledning til spørgsmål eller kommentarer, så kontakt endelig bestyrelsen på bestyrelsen@gfholmehus.dk.

23. november 2022 Vi er i løbet af weekenden blevet gjort opmærksomme på, at der er et anliggende vedrørende adkomst til plads-arealet, som vi ikke har været opmærksomme på.

I den gældende tingbog fra Tinglysningsretten, står adkomst til arealet angivet som “anden adkomst”, hvilket betyder at Grundejerforeningen Holmehus ikke i juridisk forstand ejer arealet eller kan give andre adgang til at ændre arealet. Foreningen skal derfor enten søge om at få anerkendt adkomst til arealet eller om tilladelse til at ændre indretningen af området.

HOFOR har dog stadig brug for at foreningen tager stilling til om vi har til hensigt at lade dem fortsætte med deres klimatilpasningsprojekt. De vil naturligvis ikke gå i gang med arbejdet før adkomsten er afklaret, men det er vigtigt for dem, at de ved om de kan fortsætte med projektet eller om det skal skrinlægges. Derfor beholder vi punktet om klimatilpasningsprojekt på dagsordenen til generalforsamlingen på tirsdag den 29. november, men det er en betinget tilladelse, vi giver HOFOR. Vedrørende projektering af vejene, så er dette naturligvis også betinget af at adkomsten bliver afklaret, og at HOFOR-projektet bliver realiseret. Der bliver ikke brugt flere midler på projektering af vej-renovation før adkomsten er klar.

Vi har taget kontakt til HOFOR om dette, og vi er i gang med at indlede dialogen med kommunen om at få adkomsten afklaret. Vi vil naturligvis holde jer opdateret på udviklingen, og også orientere om det på generalforsamlingen.

Her er henvendelse fra et medlem der gør os opmærksom på problemet.

Her er gældende udskrift fra tingbogen.

29. oktober 2022 Der er kommet slides fra Hartvig efter informationsmødet den 11. oktober. De kan findes her.

29. oktober 2022 Efter informationsmødet er der kommet gode spørgsmål fra medlemmer, og vi har været i kontakt med Hartvig og HOFOR og har svaret. Både spørgsmål og svar bliver lagt frem her, så alle kan læse med.

1) Hvad betyder det for økonomien i vejprojektet hvis vi siger ja tak til HOFOR nu, men venter fx et år med at tage endelige stilling til vejprojektet – og altså ikke har et fælles projekt? Baggrunden for dette spm. er bl.a. at priserne er ufordelagtige nu og mange formentlig mere bekymrede om økonomi. Men vil HOFOR’s vejbump mv. reelt skulle laves om, hvis ikke projekterne udføres fælles – pga niveauforskelle etc.? Forsvinder hele (den estimerede) besparelse på 1,4 mio kr – eller er der noget som også kan spares selvom projekterne ikke koordineres?

  1. Hvis HOFOR laver deres klimaprojekt uden at det koordineres med et vejprojekt, vil HOFOR arbejde ud fra den eksisterende højde på vejen. Således skal foreningen forvente at omsætte kantstene omkring klimabedene i forbindelse med et fremtidigt vejprojekt.

  2. Foreningen vil stadig kunne spare udgifter til udskiftning, drift og vedligeholdelse af afvandingsbrønde og dertilhørende stikledninger, hvis foreningen siger ja til HOFOR-projektet uden vejprojektet – det beløber sig til ca. 700.000 og er altså en væsentlig del af besparelsen, som foreningen stadig vil opnå uden vejprojektet.

  3. Udover de økonomiske aspekter er det relevant at påpege at bygge- og anlægsperioden forøges væsentligt ved at lave to projekter fremfor et samlet. Således vil foreningen opleve en længere periode med utilgængelige veje og byggeplads end hvis projekterne sammentænkes. Den samlede byggeperiode vil løbe over minimum 1 år, hvis ikke projekterne koordineres.

  4. Samtidig er det en fordel at et samlet projekt udføres af den samme entreprenør, da foreningen efterfølgende blot skal henvende sig til en entreprenør med spørgsmål, udbedringer eller eventuelle klager.

2) Hvordan ser vejfondens langsigtede økonomi ud, er 2000 kr i årligt kontingent bæredygtigt – set i perspektiv af at man for hver 45 år skal lave 1 x fortove + 2 x asfalt (jf hartvig)? Er det foreningens strategi at spare op – eller at låne når behovet opstår, eller noget midt i mellem? Det bør vi have drøftet – også fordi det foreslåede lån vil betyde 6000 kr. ekstra årligt i udgifter i 20 år, for dem der låner.

Det korte svar er, at det ikke er bæredygtigt med et årligt kontingent på 2000 kr. til vejfonden. Sidste kontingentstigning kom i 2005 og således er det kun rimeligt, at en kontingentstigning snart tages op på en generalforsamling. Bestyrelsen har for nuværende ikke nogen konkrete planer, men det er et emne vi tager op til drøftelse, når vi har haft afstemning om vejprojektet. Herefter vil vi undersøge, hvad et bæredygtigt kontingent vil være.

3) Hvad er den økonomiske risiko vi løber ved at vente med vejprojektet – som jo er dyrt lige nu, pga priserne og fordi vi ikke har sparet nok op (de lave renters tid er forbi når der skal lånes), men hvordan er perspektiverne hvis man lader vejene forfalde nogle år endnu – bliver det måske pludseligt væsentligt dyrere, eller hvad sker der reelt? Vi kan jo læse anbefalingerne i vejsynsrapporten, men der står ikke så meget om alternativer.

  1. På grund af inflation forventer Hartvig ikke, at priserne falder nævneværdigt de næste 10 år. Generelle prisstigninger og indeksreguleringer vil stadig forekomme.

  2. Ved at udskyde renovering af vejene skal grundejerforeningen forvente en øget omkostning på mellem 10–25 % over de næste 1 – 3 år ved almindelig inflation og indeksreguleringer pr. år.

  3. Grunden til at der ikke nogen andre alternativer er, at Hartvig ikke mener, at der er nogen andre langtidsholdbare løsninger end dem, de har foreslået.
    Vi har hidtil renoveret vejene efter den såkaldte “romertalsplan”, hvor et vejstykke renoveres, når der er råd til det. Efter romertalsplanen ville alle vores veje være renoverede i år 2049. På det tidspunkt ville det første renoverede vejstykke ville være omkring 40 år gammelt.

I bestyrelsen overvejer I at kombinere klimatilpasningsprojektet med en generel renovation af foreningens veje og fortove. Jeg mener, at vi skal nøjes med at lade HOFOR udføre deres projekt.

Orientering på mødet af Abdi fra Hartvig Consult. Der blev fremlagt tal for økonomien i et projekt med involvering af HOFOR og uden. Det kommer til at blive ca. 1,5 mio. dyrere, hvis vi laver det uden HOFOR.

Jeg mener, at bestyrelsen på generalforsamlingen skal fremlægge forslag om, at grundejerforeningen kan laver det uden HOFOR. Således at der stemmes om ”uden HOFOR”, og at der stemmes om klimatilpasningsprojektet hver for sig. Påstanden om, at det bliver dyrere uden HOFOR, lyder forkert. Grundejerforeningen har altid været god til at tage det billigste tilbud. Ligeledes at arbejdet kan udføres, når det er relevant for grundejerforeningen. Bestyrelsen kan foreslå kontingentforhøjelse.

Vi kommer på generalforsamlingen til at skulle stemme om to separate forslag. Det ene vedrører klimatilpasningsprojektet (HOFOR) og det andet vedrører vejprojektet (Hartvig). Såfremt der stemmes for begge forslag vil de to projekter blive koordineret. Stemmes der kun for klimatilpasningsprojektet vil der ikke blive påbegyndt et vejprojekt. Stemmes der kun for vejprojektet vil der ikke blive anlagt vejbede på vejene og bassin på pladsen.
Den besparelse som Hartvig fremlagde på infomødet er en beregnet anlægsbesparelse. Besparelsen er beregnet ud fra en for
udsætning af nedenstående anlægsarbejder. Disse arbejder skal foreningen ikke betale for, hvis foreningen stemmer for et samlet projekt.

1.    Renovering af ca. 6 stk. vejbump, svarende til ca. 240.000 kr. ekskl. moms

2.    Besparelse til optagning og gensætning af granitkantsten, svarende til ca. 223.400 kr. ekskl. moms

3.    Besparelse ved de m² slidlagsasfalt vejbelægning, som udgår grundet HOFORs grænseflade ved vejbede, svarende til ca. 231.000 kr. ekskl. moms.

4.    Besparelse af fremtidige udskiftning, drift og vedligeholdelse af afvandingsbrønde og dertilhørende stikledninger, svarende til ca. 713.000 kr. ekskl. moms. (denne besparelse vil foreningen få også uden et sideløbende vejprojekt, da HOFOR under alle omstændigheder udfører dette arbejde, såfremt der stemmes for HOFOR-projektet). 

5.    Besparelse af drift og vedligeholdelse af det grønne areal til fremtidigt bassin.

6.    Dertil kan grundejerforeningen også spare ca. halvdelen af udgiften til byggepladsen, svarende til ca. 125.000 kr. Denne udgift er ikke en del af de 1.4. mio kr. eftersom det kræver dialog og forhandling med HOFOR.

Der blev sagt på mødet, at en eller måske flere af medlemmerne ikke ville være i stand til at afdrage eller betale beløbet på ”90.000 kr.” Det har jeg svært ved at være med til. Også at vi skal være solidariske og betale for dem, der ikke magter det. Min kone og jer er omkring de 80 år, det er ikke rimeligt at pålægge sådan en stor økonomisk byrde på, os der er ældre.

Det forstår jeg virkelig godt. I en periode med finansiel usikkerhed kan det selvfølgelig være svært at finde midlerne – og lysten – til at skulle renovere vejene i ens grundejerforening. Vejene er dog misligholdt i en sådan grad, at det kun bliver dyrere for medlemmerne jo længere vi venter. Allerede for omtrent 20 år siden blev det foreslået, at man skulle udbedre vejene, men det blev stemt ned. Således sidder vi i dag med en større udgift end vi ville have haft, hvis vejene tidligere var blevet renoveret. Som Peter fra Hartvig fremlagde det på dagen, så er den solidariske hæftning ikke noget, der skal give jer grund til bekymring. Risikoen er reelt meget lille. Kan en enkelt matrikel ud af vores 99 medlemmer ikke betale, vil det koste hvert medlem i omegnen af 6 kroner om måneden at dække udgiften. På generalforsamlingen vil vi have en repræsentant fra Arbejdernes Landsbank til stede, som kan svare på alle jeres økonomiske spørgsmål.

Selve HOFOR klimatilpasningsprojektet er støtteværdigt og et godt initiativ. Jeg har ingen indvendinger vedr. mit vejstykke.

På mødet blev det sagt, at HOFOR overtager pladsen og har flere andre forpligtelser.

Hvad betyder det? Kommer HOFOR til eje pladsen, og kan de gøre med den hvad de vil? Vedligeholder de pladsen? Har grundejerforeningen handlefrihed over pladsen eller ej? Jeg går ud fra, at bestyrelsen har det juridiske på plads. Pladsen tilhører grundejerforeningens medlemmer, og pladsen er mange millioner kroner værd. Pladsen har siden vi flyttede ind i 1974 været et midtpunkt i foreningens sociale tilværelse. Mange beboere har været medvirkende til en smuk og attraktiv plads. Den nye bestyrelse / de nye unge mennesker kender kun lidt til pladsens mange muligheder for socialt samvær, synes jeg. For nogle år siden meldte HOFOR sig på banen, og af hensyn til HOFOR har pladsen ikke siden været særlig brugbar pga. ukrudt og asfalt.

HOFOR graver et stort bassin på pladsen (svarende til omtrent 40 procent af arealet). Bassinet graves for at kunne håndtere store mængder vand, men HOFOR er meget lydhøre overfor hvad vi som foreningen måtte ønske, at der befinder sig i bassinet. Således må det forventes, at vi på et tidspunkt i fremtiden skal stemme om, hvordan vi bedst indretter den del af pladsen som HOFOR drifter for os. De kommer ikke til at eje pladsen, men udelukkende til at drifte og vedligeholde det stykke af pladsen, som de graver på. 

Fremtiden ser således lys ud for pladsen, der både kan komme til at huse foreningens årlige fester og samtidig være et sted, hvor biodiversiteten trives. I år blomstrede pladsen for første gang, da vi har fået fjernet asfalten. Det har mange haft stor glæde af.

13. oktober 2022 Her er noter fra mødet den 11. oktober, samt opdaterede tegninger fra HOFOR efter Vallekildevej har måttet udgå, da man ikke har kunnet få de nødvendige tilladelser fra KAB, som er på den anden side af Vallekildevej.

Til at starte med. Claus Mouritsen fra HOFOR fremlagde disse slides. De opdaterede tegninger kan findes på disse links (00), (01), (02), (03), (04).

Her er mine (Noahs) noter fra aftenen. Jeg har ikke modtaget de slides, som Hartvig fremlagde, men så snart jeg har dem, vil de komme op her.

Claus fra HOFOR:

Claus snakkede generelt om HOFORs forpligtelser som forsyningsselskab og øvrig generel baggrund for at lave klimatilpasningsprojekter. Derefter orienterede han mere konkret om de planer der er lagt for vejene i vores forening. Her er de vigtigste pointer.

Formålet er at kloakledningerne ikke skal bruges til at håndtere så meget regnvand som det forudses der vil falde i fremtiden. Store dele af regnvandet skal således ledes bort på overfladen.

HOFOR etablerer vejbede og lavning/bassin på pladsen, og driver det efter etablering uden omkostninger for foreningen.

Vejbrønde bliver nedlagt og vil fremover være en del af HOFORs forpligtelser.

Projektet angår kun vejarealer (og måske noget eksisterende fortovsareal) i foreningen. Der skal ikke gøres noget ved arealer på medlemmers private grunde.

De blå dæksler der har været brugt til målinger bliver efter planen stående, så man kan monitorere effekten af projektet efter etablering.

Det hjælper både HOFOR som forsyningsselskab og grundejerforeningen at dette projekt bliver ført ud i livet.

Der vil ikke komme vejbede foran folks eksisterende indkørsler. Det kan ske at der kommer vejbede foran indgange til haver.

Hvis man i dag ikke har en indkørsel og man overvejer at få etableret en (eksempelvis hvis man overvejer at anskaffe en elbil og dermed har brug for at kunne lade den op på sin egen matrikel), så skal det koordineres. Hvis der først står et vejbed, bliver det svært at lave en indkørsel.

Der kan godt komme vejbede på modsatte side af en indkørsel, men der vil i givet fald være plads nok til at normale personbiler kan komme ud og ind.

Der vil blive etableret vejbump der hvor vejbedene er. Det er et krav fra politiet for at tilladelse kan gives.

Vejene vil blive afspærret for gennemkørsel under etablering af projektet. Regn med 4-6 ugers afspærring. I denne periode kan det forekomme at det ikke vil være muligt at parkere i nærheden af sit hus. Hvis man har elbil kan der i perioden laves en ordning, så man kan lade op ved skurvognsbyen.

Hvis der er spærret for at man kan køre hen til et hus vil der i den pågældende periode være en ordning hvor entreprenøren sørger for at renovation finder sted ved at de transporterer skraldespande hen til et sted for renovationsbiler kan afhente dem.

Vallekildevej udgår. KAB er i gang med en helhedsplan og kan derfor ikke tiltræde vores projekt som det er lige nu. Derfor kan vi ikke få de nødvendige tilladelser til at etablere vejbede osv.

Da det er HOFOR som drifter vejbedene, er der ikke megen mulighed for fleksibilitet i forhold til hvilke planter der vil stå i vejbedene.

Tidsplan: Når foreningen har vedtaget de nødvendige beslutninger, tager projektering ca 3 måneder, derefter tager det 2-3 måneder at indhente de nødvendige tilladelser, og derefter et par måneder med udbud før arbejdet kan gå i gang. Selve arbejdet vil tage ca en uge per bed (hvert bed tager ca 3-4 uger at etablere, men der vil være flere i gang parallelt). Der er tale om ca 27 bede.

Derefter orienterede Abdi fra Hartvig Consult. Her er de vigtigste ting fra det oplæg.

Der er lavet en vejsynsrapport for et års tid siden, og deres beregninger er lavet ud fra det. Der er tale om en relativt detaljeret rapport og det giver grundlag for en præcis projektering.

Der blev fremlagt tal for økonomien i et projekt med involvering af HOFOR og uden. Det kommer til at blive ca 1.5 mio dyrere at lave hvis vi laver det uden HOFOR.

Vallekildevej er taget med i betragtning til denne del. Der laver man halvdelen af vejen (ligesom på Merløsevej). Der er taget hensyn til at fortovene der måske er i bedre stand.

Der er tale om overslag, men det ligger på ca 9 mio kroner hvis vi kombinerer med et HOFOR projekt. Hvis vi ikke tager HOFOR med, ligger det på ca 11 mio.

Tidsplan hvis vi går med et kombineret projekt er at de er færdige 2-3 måneder efter HOFOR.

Hvis vi laver alle veje og fortove, er det normalt sådan at vejene holder ca 17-20 år og fortove holder ca 35-40 år.

Der blev herefter talt om finansiering. Der er ret detaljerede slides der dækker dette, og det blev fremlagt lidt på “andenhånd”, da rådgiveren fra banken der skulle møde op desværre var blevet syg. Vi vil i bestyrelsen gøre hvad vi kan for at få denne information formidlet så godt vi kan. Hvis der er spørgsmål om finansiering (eller andet), så skriv gerne til bestyrelsen, så lægger vi svar op her på denne side.

11. oktober 2022 Der er informationsmøde i aften. Vi har været i kontakt med to banker om finansiering. Den ene er Danske Bank, som foreningen i forvejen bruger. De meldte ud at de ikke havde mulighed for at deltage, men de har sendt disse slides med information. Den anden bank er Arbejdernes Landsbank, som havde meldt deres ankomst, men som i dag har måttet melde forfald grundet sygdom. Vi har også modtaget de slides, som de ville have gennemgået. Dem kan du finde på dette link.

16. september 2022 efter mødet 15. september 2022 har vi modtaget følgende fra Claus (HOFOR) om HOFOR-projektets betydning for antallet af parkeringspladser på vejene i vores forening.

P-regnskabet er udarbejdet af vores trafikrådgiver – Rambøll og er et teoretisk P-regnskab. Dog skal det ses i lyset af, at der skal være plads til redningskøretøjer, renovationsbiler og andre større lastbiler inde på området.

Når det besluttes at generalforsamlingen godkender klimaprojektet, bliver der samtidig også godkendt et reduceret P-regnskab, som fremgår af dette skema.

Som vi talte om i går, vil det være muligt at ligge dette ud til information til alle beboer inden info. mødet, men især også op til generalforsamlingen, hvor det skal besluttes om projektet skal fortsætte.

Vejnavn

Eksisterende p-pladser

P-pladser efter realisering af projektet

Differencen

Bjernedevej

12

5

-7

Merløsevej

15

6

-9

Nordrupvej

20

5

-15

Snertingevej

40

32

-8

Stenløsevej

29

24

-5

Vallekildevej

43

24

-19

Veksøvej

18

15

-3

I alt

177

111

-66

Den 15. september 2022 blev der holdt møde mellem en repræsentant (Claus Mouritsen) fra HOFOR, to repræsentanter fra Hartvig Consult og repræsentanter fra bestyrelsen i G/F Holmehus. Til dette møde havde Claus tegninger med, der viser planen for HOFOR projektet, som det ser ud efter de målinger de har foretaget det sidste års tid. Disse tegninger kan findes her: